Menu Zamknij

Konferencja poświęcona rozwojowi usług społecznych na Mazowszu już za nami!

Czy digitalizacja i AI mogą posłużyć usługom społecznym? Jak w pogoni za nowościami nie stracić z oczu człowieka? Na te pytania odpowiedzi szukali uczestnicy konferencji „Usługi społeczne dla wszystkich”. To część projektu „Dla Ciebie, dla mnie, dla nas – rozwój usług społecznych na Mazowszu” prowadzonego przez MCPS. W wydarzeniu wzięli udział eksperci, przedstawiciele samorządów, organizacji pozarządowych oraz instytucji działających na rzecz włączenia społecznego, którzy wspólnie omawiali aktualne wyzwania, innowacje oraz najlepsze praktyki w obszarze usług społecznych.

Konferencja „Usługi społeczne dla wszystkich” pokazuje wyraźnie, że wchodzimy w nową erę usług społecznych.

– Realizowany przez Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej projekt w rzeczywistości wchodzi bardzo głęboko w obszar współpracy z gminami i jednostkami samorządu terytorialnego. W ramach tego projektu odwiedziliśmy już ponad 300 gmin i podpisaliśmy porozumienia z 17 powiatami. Wspieramy tam samorządy w realizacji usług społecznych, pomagając im je rozwijać i dopasowywać do lokalnych potrzeb

– mówi Aleksander Kornatowski, dyrektor Mazowieckiego Centrum Polityki Społecznej.

Spotkanie otworzył wykład dr. Michała Krzykawskiego „Przyszłość usług społecznych w erze cyfryzacji” dotyczący wpływu nowych technologii na transformację usług społecznych. Ekspert podjął temat roli sztucznej inteligencji, automatyzacji i platform cyfrowych w świadczeniu usług społecznych. Zwrócono uwagę na to, jak innowacje w zarządzaniu oraz digitalizacja mogą wpłynąć na poprawę jakości usług, jednocześnie wskazując na istniejące bariery w dostępie do tych usług.

– Na swoim wykładzie, postarałem się przekonać słuchaczy, że wpływ cyfryzacji na usługi społeczne i ich przyszłość zależy przede wszystkim od tego, na jakich systemach przekonań i wartościach oprzemy cyfrowe rozwiązania. Technologia sama w sobie nie rozwiąże problemów społecznych — do tego potrzebujemy nie tylko usług społecznych, ale przede wszystkim ich osadzenia w szerszych systemach, które w moim wystąpieniu nazwę systemami troski. Nadrzędnym celem tych systemów — podobnie jak usług społecznych będących ich częścią — jest zaspokajanie podstawowej, głęboko ludzkiej potrzeby godności

­– dr hab. Michał Krzykawski, prof. UŚ, Instytut Filozofii, Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Śląski w Katowicach.

Uczestnicy wykładu zgodzili się, że nowoczesne technologie mają ogromny potencjał, ale ich implementacja musi iść w parze z działaniami na rzecz wyrównywania szans w dostępie do usług.

– Spotkaliśmy się, by rozmawiać o wyzwaniach stojących przed polityką społeczną
w naszym regionie – o tym, co jeszcze musimy wdrożyć, w jakim kierunku rozwijać usługi społeczne. Jednocześnie analizujemy wpływ dynamicznego rozwoju technologii, w tym takich rozwiązań jak AI, które coraz wyraźniej wkraczają również w obszar pomocy społecznej. To bardzo ważna przestrzeń do wymiany doświadczeń, zdobywania nowej wiedzy i refleksji nad tym, co nas czeka oraz jak skutecznie będziemy rozwijać usługi społeczne na Mazowszu

Anna Brzezińska, członkini zarządu województwa mazowieckiego.­

Usługi społeczne w obliczu różnorodności społecznej

Jednym z kluczowych tematów poruszonych podczas konferencji była różnorodność potrzeb społecznych. Panel dyskusyjny „Usługi społeczne w obliczu różnorodności: jak sprostać zróżnicowanym potrzebom?”, w którym uczestniczyli eksperci oraz przedstawiciele organizacji pozarządowych, skoncentrował się na wyzwaniach związanych z dostosowywaniem usług do potrzeb różnych grup społecznych, takich jak osoby z niepełnosprawnościami czy seniorzy.

W trakcie dyskusji omawiano również sposoby tworzenia polityki inkluzyjnej, która zapewni dostęp do usług wszystkim potrzebującym. Zgodnie podkreślono, że różnorodność wymaga elastyczności, a usługi muszą być projektowane w taki sposób, by odpowiadały
na zróżnicowane potrzeby lokalnych społeczności.

– Konferencja, którą zorganizowało Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej to niezwykle ważne wydarzenie – nie tylko w kontekście rozwoju, ale również reformy systemu polityki społecznej, którego zmiany są dziś tak potrzebne. Usługi społeczne powinny być dostępne dla wszystkich – bez względu na miejsce zamieszkania, styl życia czy sytuację finansową. Nie możemy dzielić Polski na „Polskę A” i „Polskę B”, na obszary, gdzie funkcjonują nowoczesne centra usług społecznych, i na te, gdzie nadal działają w tradycyjnej formule ośrodki pomocy społecznej. Wszyscy zgadzamy się co do jednego: potrzebujemy systemu, reformy i wdrożenia trudnego, ale niezwykle istotnego pojęcia deinstytucjonalizacji.
To, jak ten proces będzie przebiegał, zależy od nas – i właśnie od takich wydarzeń jak dzisiejsza konferencja

Anna Bielawska-Jutrzenka, zastępca dyrektora Departamentu Pomocy Społecznej, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Współpraca międzysektorowa i rola Centrów Usług Społecznych

W trakcie konferencji odbył się również panel na temat roli Centrów Usług Społecznych (CUS) i sektora nieformalnego w tworzeniu dostępnych usług. Eksperci omówili rolę tych instytucji w budowaniu systemu usług społecznych bez barier oraz włączania różnych podmiotów, takich jak organizacje pozarządowe i podmioty ekonomii społecznej. Zwrócono uwagę, że tylko współpraca pomiędzy sektorem publicznym, prywatnym
i społecznym może zagwarantować sukces w tworzeniu usług, które odpowiadają na potrzeby wszystkich obywateli, niezależnie od ich statusu społecznego czy zdrowotnego.

– W dzisiejszej konferencji rozmawiamy o usługach społecznym, o tym jak ważne jest rozwijanie w kontekście zmian społecznych, zmian demograficznych, tego co dzieje się
w lokalnych społecznościach. I mamy wiele przykładów udanych transformacji związanych
z przekształceniem w Centra Usług Społecznych, ale też rozwojem usług społecznych
w ośrodkach pomocy społecznej. Rozmawialiśmy o innowacjach, które wspierają rozwój nowych rozwiązań dla mieszkańców i mówiliśmy o tym jak upowszechniać, jak zamieniać projekty w trwałe instytucje lokalne, a więc dużo debaty, dużo dyskusji.

– powiedział Rafał Krentz, Laboratorium Innowacji Społecznej Uniwersytetu Warszawskiego

Projektowanie usług społecznych z myślą o użytkowniku

Jednym z kluczowych momentów konferencji była sesja warsztatowa, podczas której omawiano metody angażowania społeczności w proces projektowania usług społecznych. Uczestnicy mieli okazję poznać narzędzia do zbierania opinii i potrzeb użytkowników,
a także zapoznać się z przykładami usług projektowanych w modelu współtworzenia. Prezentowane rozwiązania pokazują, jak ważne jest, by usługi społeczne były projektowane z myślą o realnych potrzebach i doświadczeniach osób, które z nich korzystają. Takie podejście zwiększa efektywność usług oraz ich akceptację wśród użytkowników.

Współpraca międzysektorowa na rzecz równego dostępu do usług

Ostatnia sesja warsztatowa była poświęcona współpracy międzysektorowej w zapewnianiu równego dostępu do usług społecznych. Uczestnicy warsztatów pracowali nad modelami współpracy pomiędzy administracją publiczną, organizacjami pozarządowymi i sektorem prywatnym. W ramach warsztatów wypracowano rekomendacje, które mają na celu zwiększenie efektywności współpracy między różnymi podmiotami działającymi na rzecz rozwoju usług społecznych w regionie Mazowsza.

O projekcie: „Dla Ciebie, dla mnie, dla nas – rozwój usług społecznych na Mazowszu”

Projekt „Dla Ciebie, dla mnie, dla nas – rozwój usług społecznych na Mazowszu” realizowany przez Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej (MCPS) jest współfinansowany ze środków unijnych i ma na celu usprawnienie koordynacji i przepływu informacji w kontekście rozwoju usług społecznych na Mazowszu. Projekt obejmuje m.in. badania i analizy z zakresu polityki społecznej, szkolenia kompetencyjne dla pracowników instytucji pomocowych oraz wsparcie w tworzeniu lokalnych planów deinstytucjonalizacji i rozwoju usług społecznych. Dzięki realizacji projektu, region Mazowsza zyskał szereg nowoczesnych narzędzi wspierających rozwój polityki społecznej.

Materiały do pobrania:

Kontakt dla mediów:

Hanna Maliszewska
rzeczniczka prasowa
Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej
tel. 798 810 794, e-mail: rzecznik@mcps.com.pl

Projekt pt. “„Dla Ciebie, dla mnie, dla nas – rozwój usług społecznych na Mazowszu” z Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego na lata 2021-2027, Priorytet IV Spójność społeczna i zdrowie, Działanie FERS.04.13 – Działania w celu zwiększenia równego i szybkiego dostępu do dobrej jakości trwałych i przystępnych cenowo usług.

Opublikowano wAktualności, Aktualności - wydział usług społecznych, Informacje prasowe, Usługi Społeczne

Powiązane