Menu Zamknij

Informacje o projekcie „Mazowiecka Roma” (RWS)

Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej (Województwo Mazowieckie) realizuje projekt partnerski pt. ,,Mazowiecka Roma (RWS)’’ w ramach programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027, priorytet VIII Fundusze Europejskie dla aktywnej integracji oraz rozwoju usług społecznych i zdrowotnych na Mazowszu, Działanie 8.8 Integracja społeczna Romów.

Na podstawie z art. 39 ust. 2 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (Dz. U. z 2022 r. poz. 1079), Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej wyłoniło Partnera projektu – Centralną Radę Romów w Polsce, Centrum Doradztwa i Informacji dla Romów.

Cel projektu:

Celem głównym projektu jest integracja i przeciwdziałanie marginalizacji społecznej obywateli polskich należących do mniejszości narodowych i etnicznych, w szczególności do społeczności Romskiej na obszarze RWS- 165 osób (106 kobiet i 59 mężczyzn), w tym osób niepełnosprawnych 7 (5 kobiet i 2 mężczyzn).

Projekt skierowany jest do:

  • obywateli polskich należący do mniejszości narodowych i etnicznych, w szczególności do społeczności romskiej,
  • pracowników przedszkoli, szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych, którzy w swojej pracy stykają się z osobami należącymi do mniejszości narodowych i etnicznych, w szczególności do społeczności romskiej;
  • przedstawicieli JST, NGO, OPS, PCPR, GOPS, CUS i liderów romskich (liderzy romscy oznaczają osoby aktywnie działające na rzecz środowiska romskiego);
  •  nieromskie otoczenie społeczności marginalizowanej.

Działania realizowane w projekcie:

1. Spotkania z rodzicami – propagowanie edukacji przedszkolnej wśród rodzin romskich.

W ramach działania zostaną przeprowadzone warsztaty dla rodziców, podczas których nabędą pełną wiedzę dotycząca pozytywnych efektów edukacji przedszkolnej ich dzieci.

2. Szkolenia dla pracowników przedszkoli, szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych.

Całościowe podejście do edukacji przedszkolnej i szkolnej dzieci romskich wymaga, aby pracownicy systemu edukacji mieli wiedzę na temat kultury, środowiska romskiego. Ważnym aspektem tego działania jest przełamywanie stereotypów wśród społeczności większościowej.

3. Warsztaty różnic kulturowych dla dzieci ze szkół podstawowych.

Warsztaty dla dzieci z klas, do których uczęszczają dzieci romskie. Przedstawienie obydwu kultur ma na celu pokazanie, że jesteśmy różni ale tacy sami. Możemy razem żyć, przyjaźnić się i wspierać.

4. Doradztwo edukacyjno-zawodowe -edukacja i wsparcie dzieci romskich na poziomie ponadpodstawowym.

Efektem wsparcia będzie kontynuacja nauki przez dzieci romskie oraz możliwość ukończenia przez nich szkoły ponadpodstawowej.

5. Wycieczki dla klas szkół ponadpodstawowych – Historia środowiska romskiego jako czynnik integracyjny.
6. Organizacja specjalistycznego wsparcia – asystenci romscy.

Zadaniem asystentów będzie budowanie relacji z kadrą szkół ponadpodstawowych, doradztwo wyboru ścieżki zawodowej i wsparcie uczniów w jej realizacji a także kształcenia ustawicznego w sytuacji niepowodzenia edukacyjnego.

7. Ścieżka przedsiębiorczości.

 W zależności od potrzeb indywidualnych każdego uczestnika będzie on mógł skorzystać z usług: doradcy zawodowego, pomocy prawno-obywatelskiej, pomocy rachunkowo-podatkowej czy też kursu języka polskiego.

8. Szkolenia dla przedstawicieli m.in. JST, NGO, OPS, PCPR, GOPS, CUS i liderów romskich.

Wspólne spotkania, szkolenia dla przedstawicieli m.in. JST, NGO, szkół, przedszkoli, OPS, PCPR, GOPS, CUS i liderów romskich, które będą wspierały integrację i przełamywanie wzajemnych stereotypów.

Wartość dofinansowania w ramach projektu wynosi:

Całkowita wartość projektu -2 970 935,00PLN

Dofinansowanie – 2 822 388,25 PLN, w tym:

Wkład UE – 1 485 467,50 PLN

BP – 1 336 920,75 PLN

Sposób realizacji projektu

Projekt realizowany będzie zgodnie z Wytycznymi dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027, w tym Standardami dostępności dla polityki spójności 2021-2027.

Aktualne informacje na temat dostępności cyfrowej strony MCPS oraz dostępności architektonicznej, a także informacyjno-komunikacyjnej znajdują się na stronie: https://mcps.com.pl/start/polityka-dostepnosci/


Zgłaszanie podejrzenia niezgodności z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych

W przypadku podejrzenia niezgodności projektu lub działań MCPS z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzoną w Nowym Jorku – 13 grudnia 2006 r., zwanej dalej KPON, istnieje możliwość zgłaszania do Instytucji Zarządzającej (czyli Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej) lub Instytucji Pośredniczącej (czyli Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych) takiego podejrzenia.

Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FEM z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje).

Może się to odbywać za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):

  • poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych, ul. Inflancka 4, 00-189 Warszawa,
  • skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych.