Menu Zamknij

Zamówienia publiczne odpowiedzialne społecznie

Społeczne zamówienia publiczne[1] to podejście, w którym zamawiający w oparciu o dostępne instrumenty prawne osiągają dodatkowe – w stosunku do głównego celu jakim jest realizacja zamówienia – korzyści społeczne. Dzięki temu wydatkowanie pieniędzy publicznych może być efektywne.

Przy konsekwentnym stosowaniu społeczne zamówienia publiczne mogą wspomagać rozwiązywanie problemów społecznych, takich jak bezrobocie, bierność zawodowa czy wykluczenie społeczne.

Zamawiający może także uwzględnić aspekty środowiskowe[2], czyli realizować zielone zamówienia publiczne. Tym samym kupować towary, usługi czy wykonywać roboty budowlane z poszanowaniem środowiska. Mogą to być produkty z recyklingu lub wyprodukowane z minimalnym wpływem na ekosystem, a jednocześnie z troską o długi cykl życia danego przedmiotu. Podobnie wykonywana usługa może czerpać z ekologicznych rozwiązań oraz być realizowana z troską o naturę.

Dlatego społeczne i zielone zamówienia publiczne są określanie mianem zrównoważonych zamówień publicznych.

Wykorzystywanie dodatkowych warunków w dostępie do zamówienia publicznego lub w jego realizacji, po to, by osiągnąć istotne korzyści społeczne, można osiągnąć dzięki zastosowaniu klauzul społecznych[3].

Korzyściami społecznymi mogą być[4]:

  • włączenie zrównoważonych kryteriów wraz z uwzględnieniem kwestii uczciwego i etycznego handlu;
  • ułatwianie dostępu do przestrzeni, budynków czy usług publicznych wszystkim obywatelom, w tym osobom z niepełnosprawnościami;
  • podjęcie lub rozszerzenie działalności z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju, praw człowieka i prawa pracy przez wykonawców;
  • promowanie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorców;
  • podjęcie działań w partnerstwie z innymi podmiotami dla realizacji wspólnych celów społecznych;
  • zaangażowanie lokalnych dostawców/podwykonawców w łańcuchu dostaw;
  • zatrudnienie przy realizacji zamówień publicznych osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (na przykład bezrobotnych, osób z niepełnosprawnościami, osób w kryzysie bezdomności czy też uchodźców), które bez zastosowania klauzul społecznych często nie miałyby żadnych szans na zatrudnienie;
  • rozwój miejsca pracy, w tym rozwój miejsca pracy osoby zagrożonej ubóstwem lub wykluczeniem społecznym;
  • podwyższenie wynagrodzeń pracowników należących do grup zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, zaangażowanych w realizację przedsięwzięcia finansowanego z pożyczki, bądź wprowadzenie elastycznych form zatrudnienia;
  • zwiększenie intensywności/zakresu działań reintegracyjnych na rzecz członków/pracowników – wsparcia indywidualnego, bądź wprowadzenie wsparcia dla członków rodziny członków/pracowników;
  • podnoszenie kompetencji i kwalifikacji członków/pracowników, w tym zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym oraz wzmocnienie bezpieczeństwa socjalnego pracowników podmiotów (wykonawców) realizujących zamówienia;
  • podjęcie działań na rzecz społeczności lokalnej takich, jak: edukacyjnej; profilaktycznej; kulturalnej; informacyjnej; integracyjnej; promowania działalności społecznej; innej, wpływającej na poprawę stanu życia lub perspektyw członków społeczności lokalnej, w tym promowanie przedsiębiorczości społecznej;
  • wsparcie działalności lokalnych podmiotów ekonomii społecznej.

Klauzule społeczne i inne rozwiązania

Rozwiązania przewidziane w Prawie zamówień publicznych (Pzp) pozwalają zamawiającym określać warunki udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne, warunki dotyczące przedmiotu realizacji zamówienia, a także kryteria oceny ofert, pozwalające uwzględniać aspekty społeczne. Niekiedy wiążą się one z ograniczeniem nadrzędnej w zamówieniach publicznych zasady konkurencyjności, ale jest to ograniczenie dopuszczone prawem unijnym i krajowym, gdyż dzięki temu można osiągać istotne korzyści społeczne.

Spektrum korzyści, którym mogą służyć społeczne zamówienia publiczne, jest szerokie: od zatrudnienia, przez równość szans, godną pracę, sprawiedliwy handel, na włączeniu społecznym kończąc. W grę wchodzą oczywiście takie korzyści społeczne, które można osiągnąć poprzez realizację zamówień publicznych.

W podrozdziałach opisano klauzule społeczne oraz omówiono inne aspekty społeczne, które można uwzględnić w opisie przedmiotu zamówienia. Warto zapoznać się ze wszystkimi metodami, które daje nam Prawo zamówień publicznych oraz wyłączenia wynikające z innych ustaw.

1. Zamówienie zastrzeżone (art. 94 ust. 1 i 2 Pzp)

Zamawiający może zastrzec w ogłoszeniu o zamówieniu, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy mający status zakładu pracy chronionej, spółdzielnie socjalne oraz inni wykonawcy, których głównym celem lub głównym celem działalności ich wyodrębnionych organizacyjnie jednostek, które będą realizowały zamówienie, jest zatrudnienie osób z grup marginalizowanych oraz społeczna i zawodowa integracja tychże osób (nie mniej niż 30% osób zatrudnionych, która będzie realizowała zamówienia), w szczególności:

  1. osób z niepełnosprawnościami[1]
  2. bezrobotnych,
  3. osób poszukujących pracy, niepozostających w zatrudnieniu lub niewykonujących innej pracy zarobkowej[2],
  4. osób usamodzielnianych[3],
  5. osób pozbawionych wolności lub zwalnianych z zakładów karnych, mających trudności
    w integracji ze środowiskiem[4],
  6. osób z zaburzeniami psychicznymi[5],
  7. osób bezdomnych,
  8. osób, które uzyskały w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą[7],
  9. osób do 30. roku życia oraz po ukończeniu 50. roku życia, posiadających status osoby poszukującej pracy, bez zatrudnienia,
  10. osób będących członkami mniejszości znajdującej się w niekorzystnej sytuacji, w szczególności będących członkami mniejszości narodowych i etnicznych[8].

Zamawiający sam decyduje o tym, w jakim zamówieniu zastosuje to rozwiązanie, sam także wybiera z katalogu wymienionego w ustawie kategorie osób, których dotyczyć ma wskaźnik zatrudnienia. Dokumenty, których można żądać od Wykonawcy spełniającego tę klauzulę, zawarte są w art. 94 ust. 2 ustawy Pzp (dokumenty potwierdzające status podmiotu oraz procentowy wskaźnik zatrudnienia osób z grup marginalizowanych).

Przypisy: [1] W rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. [2] W rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. [3] O których mowa w art. 140 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. [4] O których mowa w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy. [5] W rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego. [6] W rozumieniu ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. [7] O których mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. [8] W rozumieniu ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym.


2. Wymóg zatrudnienia na umowę o pracę (art. 95 ust. 1 i 2 Pzp)

Do określenia są wymagania związane z realizacją zamówienia w zakresie zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę na podstawie stosunku pracy osób wykonujących wskazane przez zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia.

Do opracowania są: rodzaj czynności, które wymagają zatrudnienia, sposób dokumentowania i kontroli obowiązku zatrudnienia na umowę o pracę oraz ewentualne sankcje.

W art. 95 ust. 2 Pzp wskazano, jakie wymagania muszą być określone w dokumentacji zamówienia. Są to w szczególności:

  1. rodzaj czynności związanych z realizacją zamówienia, których dotyczą wymagania zatrudnienia na podstawie stosunku pracy przez wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji zamówienia;
  2. sposób weryfikacji zatrudnienia tych osób;
  3. uprawnienia zamawiającego w zakresie kontroli spełniania przez wykonawcę wymagań związanych z zatrudnianiem tych osób oraz sankcji z tytułu niespełnienia tych wymagań.

3. Uwzględnienie innych aspektów społecznych w opisie przedmiotu zamówieniu (art. 96 ust. 1 Pzp)

Istnieje możliwość zamieszczenia w ogłoszeniu o zamówieniu lub w dokumentach zamówienia tzw. klauzul społecznych określających szczególne wymogi o charakterze społecznym, które mogą obejmować:

  • aspekty gospodarcze,
  • środowiskowe,
  • społeczne,
  • związane z innowacyjnością,
  • zatrudnieniem lub
  • zachowaniem poufnego charakteru informacji przekazanych wykonawcy w toku realizacji zamówienia.

Klauzule te powinny zostać następnie przeniesione na zapisy umowy o zamówienie publiczne.

Art. 242 Prawa zamówień publicznych mówi o przesłankach do wyboru najkorzystniejszej oferty. Może zostać wybrana na podstawie m.in. kryteriów jakościowych oraz ceny lub kosztu. Kryterium jakościowym (art. 242 ust. 2 pkt 2) mogą być aspekty społeczne, w tym integracja zawodowa i społeczna osób, o których mowa w art. 94 ust. 1 (osób z niepełnosprawnościami, bezrobotnych i osób poszukujących pracy, niepozostających w zatrudnieniu lub niewykonujących innej pracy zarobkowej, osób usamodzielnianych, osób pozbawionych wolności lub zwalnianych z zakładów karnych, mających trudności w integracji ze środowiskiem, osób z zaburzeniami psychicznymi, osób w kryzysie bezdomności, osób, które uzyskały w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, osób do 30. roku życia oraz po ukończeniu 50. roku życia, posiadających status osoby poszukującej pracy, bez zatrudnienia).


4. Warunek zatrudnienia przy realizacji zamówienia osób z grup zagrożonych wykluczeniem społecznym (art. 96 ust. 2 pkt 2, ust. 3 i 4 Pzp)

Warunek dotyczy zatrudnienia osób społecznie marginalizowanych, co ma umożliwić ich społeczną integrację i powrót na rynek pracy. Do tej grupy zaliczamy[1]:

  1. bezrobotnych i osoby poszukujące pracy, niepozostające w zatrudnieniu lub niewykonujące innej pracy zarobkowej,
  2. osoby usamodzielniane, o których mowa w art. 140  ust. 1 i 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
  3. młodocianych, , o których mowa w przepisach prawa pracy, w celu przygotowania zawodowego,
  4. osoby z niepełnosprawnościami,
  5. innych osób niż określone powyżej, o których mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym lub we właściwych przepisach państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
  6. osoby do 30. roku życia oraz po ukończeniu 50. roku życia, posiadających status osoby poszukującej pracy, bez zatrudnienia.

Zatrudnienie przy realizacji zamówienia może być na podstawie umowy, ale także w oparciu o umowy cywilnoprawne. Założenie spełnienia tej klauzuli może dotyczyć jedynie etapu realizacji umowy o zamówienie publiczne, a nie samego postępowania zmierzającego do wyłonienia wykonawcy. Wykonawca nie jest zobowiązany do spełniania określonych w przepisie wymogów już w momencie składania ofert. Musi jedynie wyrazić gotowość ich spełnienia po zawarciu umowy w sprawie zamówienia publicznego, co będzie mogło być weryfikowane dopiero w trakcie jej realizacji. Zamawiający określa w dokumentach zamówienia liczbę i okres wymaganego zatrudnienia osób, których dotyczy ten wymóg. Zamawiający w dokumentach zamówienia określa w szczególności sposób dokumentowania spełniania przez wykonawcę tych wymagań, uprawnienia zamawiającego w zakresie kontroli spełniania przez wykonawcę tych wymagań oraz sankcje z tytułu ich niespełnienia.

[1] Odniesienia do ustaw są tożsame jak w podpunkcie 1.


5. Zamówienie zastrzeżone na usługi społeczne, zdrowotne i kulturalne (art. 361 ust. 1 i 2 Pzp)

Zamawiający ma prawo ograniczyć krąg wykonawców zdolnych do ubiegania się o zamówienie na określone w ustawie usługi zdrowotne, społeczne oraz kulturalne[1].

W takim przypadku zamawiający może zastrzec w ogłoszeniu o zamówieniu lub we wstępnym ogłoszeniu informacyjnym, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, którzy spełniają łącznie (czyli wszystkie) następujące warunki:

  • celem ich działalności jest realizacja zadań w zakresie użyteczności publicznej związanej ze świadczeniem tych usług oraz społeczna i zawodowa integracja osób społecznie marginalizowanych, o których mowa w przytaczanym wcześniej art. 94,
  • nie działają w celu osiągnięcia zysku, przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników,
  • struktura zarządzania nimi lub ich struktura własnościowa opiera się na współzarządzaniu w przypadku spółdzielni, akcjonariacie pracowniczym lub zasadach partycypacji pracowników, co wykonawca określa w swoim statucie,
  • wykonawca, któremu zamawiający udzielił zamówienia na podstawie tego przepisu Pzp, nie może ubiegać się o kolejne takie zamówienie u tego samego zamawiającego przez następne 3 lata. Tym samym umowa w sprawie zamówienia publicznego nie może zostać zawarta na okres dłuższy niż 3 lata.

Przypisy: [1] Usługi administracyjne w zakresie edukacji (CPV 75121000-0), w zakresie opieki zdrowotnej (CPV 75122000-7), administrowanie osiedlami mieszkalnymi (CPV 75123000-4), usługi w zakresie pozyskiwania pracowników świadczących pomoc domową (CPV 79622000-0), personelu pielęgniarskiego (CPV 79624000-4), personelu medycznego (CPV 79625000-1), usługi szkolnictwa przedszkolnego (CPV 80110000-8), szkolnictwa wyższego (CPV 80300000-7), e-learningu (CPV 80420000-4), edukacji osób dorosłych na poziomie akademickim (CPV 80430000-7), szkolenia personelu (CPV 80511000-9), usługi placówek szkoleniowych (CPV 80520000-5), usługi seminaryjne (CPV 80590000-6), w zakresie zdrowia i opieki społecznej (wszystkie CPV od 85000000-9 do 85323000-9), świadczone przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi kulturalne CPV (92500000-6), sportowe (CPV 92600000-7), świadczone przez organizacje społeczne (CPV 98133000-4), świadczone przez stowarzyszenia młodzieżowe (CPV 98133110-8).


6. Wyłączenie stosowania Pzp przy zlecaniu zadań w zakresie rewitalizacji (art. 11 ust. 5 pkt 5 Pzp)

Gmina (lub jej jednostka organizacyjna) może zlecić realizację zamówienia spółdzielni socjalnej lub organizacji pozarządowej (np. stowarzyszeniu lub fundacji) z wyłączeniem Prawa zamówień publicznych, o ile spełnione są łącznie następujące warunki:

  • przedmiotem zamówienia są usługi lub roboty budowalne realizujące przedsięwzięcia rewitalizacyjne zawarte w gminnym programie rewitalizacji oraz wykonywane na obszarze Specjalnej Strefy Rewitalizacji[1],
  • przedmiot zamówienia należy do działalności statutowej wykonawcy lub celem realizacji zamówienia jest aktywizacja osób mających miejsce zamieszkania na obszarze Specjalnej Strefy Rewitalizacji,
  • wartość zamówienia nie przekracza progów unijnych.

[1] O których mowa odpowiednio w rozdziałach 4 i 5 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji.


7. Dostosowanie przedmiotu zamówienia do potrzeb użytkowników, w szczególności osób z niepełnosprawnościami (art. 100 ust. 1 i 2, art. 102 ust. 1 pkt. 2, art. 400 ust. 7 pkt. 2 Pzp)

W przypadku zamówień przeznaczonych do użytku osób fizycznych, w tym pracowników zamawiającego, opis przedmiotu zamówienia sporządza się z uwzględnieniem wymagań w zakresie dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz projektowania z przeznaczeniem dla wszystkich użytkowników, chyba że nie jest to uzasadnione charakterem przedmiotu zamówienia. Opis przedmiotu zamówienia powinien zasadniczo godzić rozwiązania, które realizują potrzeby tak osób z niepełnosprawnościami, jak i wszystkich innych użytkowników. Wyłącznie wówczas, gdy jest to uzasadnione charakterem zamówienia, opis przedmiotu zamówienia może wskazywać wymagania w zakresie projektowania dla węższej grupy użytkowników (np.: zapewnienie podczas wydarzenia tłumaczenia na język migowy, przygotowanie przez prelegentów dostępnej prezentacji).

8. Etykiety o charakterze społecznym – certyfikaty społeczne (art. 104 Pzp)

Zamawiający może w opisie przedmiotu zamówienia, opisie kryteriów oceny ofert lub w wymaganiach związanych z realizacją zamówienia żądać od wykonawcy określonej etykiety w każdym postępowaniu o udzielenie zamówienia.

Etykieta potwierdza m.in. spełnienie kryteriów społecznych i są środkiem dowodowym, dokumentującym najczęściej spełnienie międzynarodowych standardów społecznych oraz prawnych (prawa człowieka, prawo pracy, prawo o zabezpieczeniu społecznym).

Etykieta może być wymagana, jeżeli:

  • jest związana z przedmiotem zamówienia,
  • jest odpowiednia dla określenia cech zamawianych robót budowlanych, dostaw lub usług,
  • potwierdza kryteria związane z przedmiotem zamówienia,
  • zawiera dane odpowiednie dla stwierdzenia istnienia wymaganych cech przedmiotu zamówienia,
  • wymagania etykiety są oparte na obiektywnie możliwych do sprawdzenia i niedyskryminujących kryteriach,
  • jest dokumentem wytworzonym w drodze otwartej i przejrzystej procedury, w której mogą uczestniczyć wszystkie zainteresowane podmioty, w tym podmioty należące do administracji publicznej, konsumenci, partnerzy społeczni, producenci, dystrybutorzy oraz organizacje pozarządowe,
  • zarówno sama etykieta, jak i jej wymagania są dostępne dla wszystkich zainteresowanych stron,
  • jest obiektywna, to znaczy wymagania etykiety są określane przez podmiot trzeci, na który wykonawca ubiegający się o etykietę nie może wywierać decydującego wpływu.

Przykłady to etykiety dotyczące produktów spożywczych lub papieru[1].

Etykiety produktów spożyczych: Etykieta Fairtrade, Etykieta Fair for Life, Etykieta dla produktów członków WFTO (Światowa Organizacja Sprawiedliwego Handlu (World Fair Trade Organization – WFTO)), Etykieta Fair Trade Certified, Etykieta Naturland, Etykieta Naturland Fair, Etykieta Rainforest Alliance, Etykieta GOTS (Global Organic Textile Standard), Etykieta Fair Stone (dotyczące kamieni naturalnych). Etykiety dokumentujące źródło papieru: Niebieski Anioł (niem. Der blaue Engel, ang. Blue Angel), Europejska Stokrotka (ang. Ecolabel Flower), Nordycki Łabędź (ang. Nordic Swan), FSC (ang. Forest Stewardship Council, międzynarodowy system certyfikacji produktów gospodarki leśnej), PEFC (ang. Programme for the Endoresement of Forest Certification, program zatwierdzania certyfikacji lasów) lub inny równoważny potwierdzający, że papier jest ekologiczny).


[1] Więcej: „Etykiety o charakterze społecznym”, UZP, Warszawa 2022, źródło: https://www.uzp.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0023/54455/Etykiety-spoleczne_opracowanie-UZP_2022.pdf, [data dostępu: 19.01.2024 r.].

9. Tryb in house – zamówienie wewnętrzne

W obecnym Prawie zamówień publicznych jest jeszcze rozwiązanie, które w praktyce, odpowiednio zastosowane, pozwalają osiągnąć korzyści społeczne.

Jest to tryb zamówienia wewnętrznego, określanego także jako tryb in house. Polegają one na udzielaniu przez jednostki administracji publicznej zamówień w trybie z wolnej ręki – niezależnie od ich wartości, podmiotom, które są w pełni kontrolowane przez te jednostki oraz spełniają dodatkowe warunki określone w ustawie. Aspekt społeczny tego rozwiązania, wykorzystywany przez niektóre samorządy, polega na tym, że takim podmiotem może być spółdzielnia socjalna, a więc podmiot prowadzący integrację społeczną i zawodową osób marginalizowanych społecznie. Ustawa
o spółdzielniach socjalnych przewiduje bowiem, że założycielami spółdzielni mogą być na przykład dwa samorządy. Dzięki temu spółdzielnia socjalna ma ułatwiony dostęp do realizacji zadań samorządów-założycieli. Szczegóły rozwiązania regulują art. 214 ust. 1 pkt. 11-14 Prawa zamówień publicznych.

10. Zastrzeżenie zamówień o wartości poniżej 130 tys. zł netto dla spółdzielni socjalnych (art. 15a ustawy o spółdzielniach socjalnych)

Zamawiający w przypadku zamówienia publicznego, które nie podlega ze względu na jego wartość ustawie z Pzp (130 tys. zł netto), może zastrzec, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie spółdzielnie socjalne. Oczywiście zastrzeżenie jest jawne, umieszczone we wniosku o uruchomienie procedury udzielenia zamówienia publicznego oraz w odpowiednich dokumentach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

11. Zastrzeżenie zamówień o wartości poniżej 130 tys. zł netto dla przedsiębiorstw społecznych (art. 26 ustawy o ekonomii społecznej)

Zamawiający w przypadku zamówienia publicznego, które nie podlega ze względu na jego wartość ustawie z Pzp (130 tys. zł netto), może zastrzec, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie przedsiębiorstwa społeczne.

Oczywiście zastrzeżenie jest jawne, umieszczone we wniosku o uruchomienie procedury udzielenia zamówienia publicznego oraz w odpowiednich dokumentach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Przedsiębiorstwo społeczne, czyli podmioty wymienione w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. (art. 3 ust. 1 w zw. z art. 2 pkt 5 lit. a oraz d–f, oraz jednostka tworząca podmiot ekonomii społecznej oraz w zw. z art. 19 ust. 1  i 2) o ekonomii społeczne, to.:

  • spółdzielnia socjalna;
  • spółdzielnia pracy, w tym spółdzielnia inwalidów i spółdzielnia niewidomych, oraz spółdzielnia produkcji rolnej;
  • organizacja pozarządowa, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z wyjątkiem partii politycznych, europejskich partii politycznych, związków zawodowych i organizacji pracodawców, samorządów zawodowych, fundacji utworzonych przez partie polityczne i europejskich fundacji politycznych;
  • podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1, 2 lub 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, czyli: 1) osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego; 2) stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego; 3) spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników;
  • jednostka tworząca podmiot ekonomii społecznej, jeżeli Skarb Państwa, jednostka samorządu terytorialnego, państwowa albo samorządowa osoba prawna nie posiadają nad podmiotem ekonomii społecznej kontroli w rozumieniu art. 4 pkt 4 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, z wyłączeniem spółdzielni socjalnych założonych przez osoby, o których mowa w art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych

Lista przedsiębiorstw społecznych, mogących realizować zastrzeżone dla nich zamówienie publiczne, znajduje się na stronie Rejestr Jednostek Pomocy Społecznej, sekcja „Rejestry ustawowe”.

Publikacje z obszaru społecznych zamówień publicznych

1) Aspekty społeczne w nowym Prawie zamówień publicznych, Tomasz Schimanek, Ogólnopolski Związek Rewizyjny Spółdzielni Socjalnych, Warszawa, lipiec 2021 r. (źródło: strona internetowa Ogólnopolskiego Związku Rewizyjnego Spółdzielni Socjalnych, data dostępu: 23.07.2024 r.).

2) „Zamówienia publiczne na rzecz włączenia społecznego”, Urząd Zamówień Publicznych, Warszawa 2021 r. (źródło: strona internetowa Urzędu Zamówień Publicznych, data dostępu: 23.07.2024 r.).

3) Pakiet dobrych praktyk w zakresie społecznych i środowiskowych kryteriów oceny ofert. Dostępne opracowania (źródło: strona internetowa Urzędu Zamówień Publicznych, data dostępu: 23.07.2024 r.):

Społeczne i środowiskowe kryteria oceny ofert – pakiet dobrych praktyk – Wprowadzenie

Dobre praktyki w zakresie społecznych kryteriów oceny ofert

Dobre praktyki w zakresie środowiskowych kryteriów oceny ofert

4) „Etykiety o charakterze społecznym”, Urząd Zamówień Publicznych, Warszawa 2022 r. (źródło: strona internetowa Urzędu Zamówień Publicznych, data dostępu: 23.07.2024 r.).

5) Przykładowe zapisy w dokumentach zamówienia dotyczące uwzględniania w postępowaniu o udzieleniu zamówienia aspektów społecznych, środowiskowych i innowacyjnych, publikacje opracowanie przez Urząd Zamówień Publicznych (źródło: strona internetowa Urzędu Zamówień Publicznych, data dostępu: 23.07.2024 r.).

Przykładowe zapisy – aspekty środowiskowe

Przykładowe zapisy – aspekty społeczne

Przykładowe zapis – aspekty innowacyjne

6) Artykuł – klauzule dotyczące zatrudniania – art. 95 oraz art. 96 ust. 2 pkt 2 Pzp (źródło: strona internetowa Urzędu Zamówień Publicznych, data dostępu: 23.07.2024 r.). Dostępne dokumenty:

Klauzula dotycząca zatrudnienia na podstawie stosunku pracy osób wykonujących wskazane przez zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia (art. 95 ustawy Pzp)

Klauzula dotycząca zatrudnienia do realizacji zamówienia osób, o których mowa w art. 96 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp

7) Wytyczne dla zamawiających w zakresie uwzględniania zasad gospodarki o obiegu zamkniętym w ramach zamówień publicznych, Urząd Zamówień Publicznych, Warszawa, 2023 r. (źródło: strona internetowa Urzędu Zamówień Publicznych, data dostępu: 23.07.2024 r.).


Przypisy: [1] Aspekty społeczne w nowym Prawie zamówień publicznych. T. Schimanek. Publikacja opracowana w ramach projektu „Spójna Integracja Regionalna Ekonomii Społecznej” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Warszawa, lipiec 2021 r. [2] Tamże. [3] ABC ekonomii społecznej, czyli słownik pojęć i terminów, Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej, Warszawa 2019. [4] Artykuł pt. „Generowanie korzyści społecznych!”, TiSE, źródło: https://tise.pl/generowanie-korzysci-spolecznych [dostęp: 23.01.2024 r.];  artykuł pt. „Klauzule społeczne”, ngo.pl, źródło: https://warszawa.ngo.pl/poradnik/klauzule-spoleczne [data dostępu: 23.01.2024 r.]; artykuł poradniczy: Klauzule społeczne mogą ułatwiać realizację zamówień publicznych przez organizacje pozarządowe i inne podmioty ekonomii społecznej, Tomasz Schimanek, Warszawa 01.12.2021 r., źródło: https://publicystyka.ngo.pl/klauzule-spoleczne-moga-ulatwiac-realizacje-zamowien-publicznych-przez-organizacje-pozarzadowe-i-inne-podmioty-ekonomii-spolecznej [dostęp: 23.01.2024 r.].

Opublikowano wWsparcie ekonomii społecznej (CIS, KIS, OWES, pożyczki, premia społeczna, urząd pracy, zamówienia publiczne)

Powiązane