- Czy w ramach formy wsparcia w projekcie „Zwiększenie samodzielności seniorów w miejscu ich zamieszkania (RWS i RMR)” możemy przyznawać ,,asystenta osoby niesamodzielnej,,?
Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie celem projektu jest zapewnienie kompleksowego systemu usług społecznych (w tym usług interwencyjnych) świadczonych na rzecz osób starszych
w społeczności lokalnej wymagających wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w miejscu ich zamieszkania, które ukończyły 60 rok życia – w postaci usług opiekuńczych, specjalistycznych usług opiekuńczych, usług sąsiedzkich oraz wolontariatu opiekuńczego.
- Jaki jest planowany termin rozpoczęcia działań do w/w projektu tj. rekrutacja, przekazanie transz finansowych, opasek itp
Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej złożyło wniosek o pierwszą zaliczkę, termin przekazania transzy zależny jest od przekazania środków finansowych przez Mazowiecką Jednostkę Wdrażania Programów Unijnych. W pierwszym kwartale 2025 r. planowane jest podpisanie umowy na świadczenie usługi teleopieki.
- Podczas spotkania informacyjnego, organizowanego w siedzibie Mazowieckiego Centrum Polityki Społecznej dotyczącego ww. programu wskazano na konieczność podjęcia przez radę gminy uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie gminy do ww. projektu. Prosimy o wskazanie dokumentu, z którego wynika konieczność podjęcia takiej uchwały, względnie o wskazanie podstawy prawnej, na jakiej taka uchwała ma zostać wydana. Ponadto zwracamy się o wskazanie terminu,
w jakim rada gminy powinna podjąć taką uchwałę, a także o udzielenie informacji czy brak jej podjęcia uniemożliwi realizację ww. programu przez gminę, w szczególności czy bez jej podjęcia gmina nie otrzyma środków na realizację programu. W tym miejscu pragniemy zauważyć, że z dokumentów dotyczących realizacji programu, tj. umowy partnerskiej w ramach programu, regulaminu świadczenia usług, regulaminu rekrutacji i uczestnictwa w programie oraz wniosku, jaki MCPS przekazał do Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Projektów Unijnych nie wynika konieczność podjęcia przez radę gminy uchwały o wyrażanie zgody na przystąpienie danej gminy do projektu.
W zależności od Podmiotu będącego stroną Partnerstwa. W większości przypadków JST musi podjąć uchwałę organu stanowiącego (rady/sejmiku) o przyjęciu projektu EFS do realizacji, szczególnie jeśli wymaga to zmian w budżecie lub WPF. Każdy projekt należy analizować indywidualnie pod kątem skutków budżetowych i zobowiązań wieloletnich.
- Kolejne wątpliwości dotyczą kwestii realizacji programu. Podczas spotkań informacyjnych podkreślano, że usługi, jakie gmina ma zrealizować ze środków uzyskanych z programu mają być świadczone nieodpłatnie, tymczasem z dokumentów dotyczących realizacji ww. programu taki wymóg nie został wprost wyartykułowany. Ponadto należy zauważyć, że we wniosku, jaki MCPS przekazał do Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Projektów Unijnych w zakresie ww. programu wskazano, że realizacja zadania będzie zgodna z ustawą o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r., natomiast na podstawie § 4 ust. 2 pkt 2 zawartej w dniu 30 lipca 2024 r. umowy pomiędzy Województwem Mazowieckim a Gminą Wołomin ustalono, że w ramach zadań Partnera (tj. Gminy Wołomin) leży m. in. przestrzeganie przepisów prawa krajowego. Tymczasem odpowiednie przepisy ustawy o pomocy społecznej przewidują możliwość pobierania odpłatności za przyznane świadczenia. Art. 50 ust. 6 tej ustawy w tym zakresie przewiduje, że rada gminy, w drodze uchwały określa m. in. szczegółowe warunki odpłatności za usługi opiekuńcze, specjalistyczne usługi opiekuńcze i usługi sąsiedzkie. Na tej podstawie Rada Miejska w Wołominie w dniu 29 lutego 20204 r. podjęła uchwałę nr LXXVIII-30/2024, która zakłada odpłatność za przyznane usługi w sytuacji, gdy dochód danej osoby jest wyższy niż 200% odpowiedniego kryterium dochodowego. Natomiast, w przypadku, gdy program zakłada jako warunek konieczny brak ponoszenia przez osobę korzystającą ze świadczenia odpłatności za przyznaną pomoc będą Państwo w stanie przedstawić ku temu rozwiązanie prawne, które umożliwi przyznanie nieodpłatnej pomocy w formie przewidzianej w programie w zgodzie z odpowiednimi przepisami ustawy o pomocy społecznej.
Zgodnie z Szczegółowym Opisem Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027 stanowiącym Załącznik nr 1 do uchwały nr 79/2/24 Zarządu Województwa Mazowieckiego z dnia 21 maja 2024 r.
„W trybie niekonkurencyjnym będą realizowane przez MCPS projekty:
- Zwiększenie samodzielności seniorów w miejscu ich zamieszkania;
- Mieszkalnictwo wspomagane jako model deinstytucjonalizacji usług bytowych na Mazowszu.
Kluczowe warunki realizacji projektów:
Projekty realizowane będą w szczególności zgodnie z:
Rozporządzeniem:
- nr 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. – rozporządzenie ogólne,
- nr 2021/1057 z dnia 24 czerwca 2021 r. – rozporządzenie EFS+,
– ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1818)
– Ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
– art. 19 Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, Komentarzem ogólnym nr 5 do tej Konwencji i Uwagami Podsumowującymi Komitetu do spraw Praw Osób Niepełnosprawnych ONZ,
– regionalnym planem deinstytucjonalizacji,
– Wytycznymi dot. realizacji projektów z udziałem środków EFS+ w regionalnych programach na lata 2021–2027,
– Wytycznymi dot. kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027,
– Wytycznymi dot. realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027,
– Wytycznymi dot. monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027,
– Wytycznymi dot. wyboru projektów na lata 2021-2027.
Realizując w projekcie usługi opiekuńcze oraz specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, należy stosować zapisy Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków EFS+ w regionalnych programach na lata 2021-2027 (Podsekcja 4.3.5.2 oraz 4.3.5.3).
Podjęcie uchwały o przystąpieniu jako Partner do realizacji projektu na podstawie Ustawy z dnia
8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 oraz Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym Dz. U. z 2024 r. poz. 107 daje możliwość realizacji działań gminy/powiatu w projektu zwalniającą z pobierania opłat od uczestników projektu. Rada gminy określa, w drodze uchwały, szczegółowe warunki przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze
i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób
z zaburzeniami psychicznymi, oraz szczegółowe warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również tryb ich pobierania.
- W regulaminie świadczenia usług w ramach ww. programu wskazano, że środki pochodzące z programu mają zostać przeznaczone wyłącznie jako działania prowadzące do rozszerzenia oferty o prowadzenie usług świadczonych w społeczności lokalnej, w takim zakresie, w jakim przyczyni się to do wzrostu liczby osób objętych usługami. Z dokumentów dotyczących programu nie wynika jednak co należy precyzyjnie rozumieć w tym zakresie. Czy powyższy zapis należy rozumieć w ten sposób, że z takiej pomocy może skorzystać wyłącznie osoba, która nigdy nie korzystała z pomocy niepieniężnej z pomocy społecznej w postaci usług opiekuńczych, specjalistycznych usług opiekuńczych, czy usług sąsiedzkich? Czy może jednak z takich usług, finansowanych w ramach programu może skorzystać także osoba, która obecnie nie korzysta z pomocy w takiej formie, ale korzystała z niej kilka miesięcy, czy kilka lat temu? Czy w ramach programu pomoc w takiej formie, finansowanej z programu można przyznać w hipotetycznej sytuacji, gdy osoba korzystała z usług opiekuńczych do dnia 31 grudnia 2024 r. (do tej daty była wydana decyzja w tej sprawie), zaś
o pomoc zwraca się w dniu 2 stycznia 2025 r.?
Zakres wsparcia w projekcie dla osób nie będzie powielał działań, które dana osoba otrzymała w ciągu ostatniego roku lub otrzymuje w ramach działań wdrażanych z FERS, KPO, programu Korpus Wsparcia Seniorów na rok 2023, Senior+ na lata 2021-2025 edycja 2023 czy innych środków publicznych. Zapis tej jest zawarty w załączniku nr 2 do umowy partnerskiej.
- Ponadto prosimy o wyjaśnienie, czy na etapie realizacji programu przewiduje się możliwość zawarcia umowy z podmiotem zewnętrznym (np. przedsiębiorcą, spółką prawa handlowego, czy organizacją pozarządową) w celu zlecenia realizacji konkretnej usługi, czy też dopuszcza się możliwość zawarcia przez gminę (względnie przez Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej, działającego w jej imieniu) stosownej umowy z osobami fizycznymi na realizację tych usług.
Istnieje możliwość zatrudnienia podwykonawców/podmiotów zewnętrznych do realizacji części usług w ramach projektu wyłonionych w ramach procedury zamówień publicznych lub ustawy
o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
- Czy przyznawanie pomocy w formie usług opiekuńczych/pomocy sąsiedzkiej jest bezdecyzyjne?
Jeśli nie, to jak ma wyglądać decyzja i czy potrzebny jest wywiad?
Działania realizowane w projekcie muszą być realizowane w szczególności zgodnie z:
Rozporządzeniem:
- nr 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. – rozporządzenie ogólne,
- nr 2021/1057 z dnia 24 czerwca 2021 r. – rozporządzenie EFS+,
– ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1818)
– Ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
– art. 19 Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, Komentarzem ogólnym nr 5 do tej Konwencji i Uwagami Podsumowującymi Komitetu do spraw Praw Osób Niepełnosprawnych ONZ,
– regionalnym planem deinstytucjonalizacji,
– Wytycznymi dot. realizacji projektów z udziałem środków EFS+ w regionalnych programach na lata 2021–2027,
– Wytycznymi dot. kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027,
– Wytycznymi dot. realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027,
– Wytycznymi dot. monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027,
– Wytycznymi dot. wyboru projektów na lata 2021-2027.
- Gdzie uwzględnić liczbę przyznanych godzin? Czy to w ogóle ustalać przed rozpoczęciem świadczenia usług, czy tyle ile potrzebuje dana osoba będzie realizowane. W jakim dokumencie wskazać liczbę godzin danemu uczestnikowi? Czy musimy zawierać kontrakty np.: trójstronne?
Liczba przyznanych godzin będzie wynikała z przyznanego postanowienia. Osoba przystępująca do projektu, będzie podpisywała umowę uczestnictwa w projekcie, nie ma potrzeby zawierania kontraktów trójstronnych.
- Czy osoby zamieszkujące wspólnie z rodziną będą mogły korzystać z usług opiekuńczych/sąsiedzkich?
Nie. Zgodnie Art. 50. 1. Ustawy o pomocy społecznej „Osobie samotnej, która z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymaga pomocy innych osób, a jest jej pozbawiona, przysługuje pomoc w formie usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych”. Dotyczy to równie usług sąsiedzkich.
- Jak będzie wyglądała realizacja teleopieki? Serwis, co ze sprzętem po zakończeniu programu? ogólnie jaka będzie dokumentacja, formularz przekazania sprzętu, info o osobach do kontaktu itp. Co w sytuacji rezygnacji osoby? Kiedy zostanie nam przekazany sprzęt do teleopieki
MCPS jest w trakcie przygotowywania dokumentów o udzielenie zamówienia publicznego na zapewnienie kompleksowego wsparcia w postaci usług świadczonych na rzecz osób starszych – uzupełnienie systemu wsparcia usługami teleopieki. Wszelkie informacje dotyczące realizacji usługi teleopieki zostaną udzielone po zakończonej procedurze wyboru.
- Czy jeden „sąsiad” może świadczyć usługi na rzecz np. dwóch lub więcej osób?
Tak, z zaznaczeniem, że aby godziny realizacji usług nie mogą się powielać.
- „Osoba wykonująca usługi sąsiedzkie zamieszkuje w najbliższej okolicy, na rzecz której są świadczone usługi sąsiedzkie”. Co oznaczają słowa w najbliższej okolicy? Czy będzie to później weryfikowane/sprawdzane?
Sąsiad to osoba, która mieszka w pobliżu, zazwyczaj w tej samej okolicy, na tej samej ulicy, w tym samym bloku, kamienicy lub osiedlu. Sąsiedztwo odnosi się do bliskiego geograficznie otoczenia,
a sąsiad to osoba, z którą mamy codzienny kontakt w kontekście wspólnego miejsca zamieszkania. Zgodnie z uchwaloną Ustawą usługi sąsiedzkie są formą wsparcia świadczoną przez osoby blisko mieszkające
- Czy „sąsiad” może być emerytem? Pracować na umowę o pracę lub pobierać świadczenie pielęgnacyjne?
Usługi sąsiedzkie muszą być realizowane zgodnie z Ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
- „Osoba świadcząca usługi opiekuńcze musi mieć odbyte minimum 80- godzinne szkolenie z zakresu realizowanej usługi” – Jaki dokument to może potwierdzić? Musi być konkretnie wpisane, że odbyła min. 80 godzinne szkolenie? A co, jeśli ma szkolenia, ale nie w takiej ilości godzin?
Zgodnie z Wytycznymi dot. realizacji projektów z udziałem środków EFS+ w regionalnych programach na lata 2021–2027, 4), podsekcja 4.3.5.2. ust.4 pkt b. Usługa opiekuńcza jest świadczona przez osobę, która posiada: a) kwalifikacje do wykonywania jednego z zawodów: opiekun środowiskowy, asystent osoby niepełnosprawnej, pielęgniarz, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, opiekun kwalifikowany w domu pomocy społecznej lub b) doświadczenie
w realizacji usług opiekuńczych, w tym zawodowe, wolontariackie lub osobiste wynikające z pełnienia roli opiekuna faktycznego i odbyła minimum 80-godzinne szkolenie z zakresu realizowanej usługi, w tym udzielania pierwszej pomocy lub pomocy przedmedycznej.
- Czy szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy to wymóg konieczny przy usługach sąsiedzkich czy decyzja należy do realizatora?
Zgodnie z Ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej Art.50 ust 4a pkt 6 4a. Osobą wykonującą usługi sąsiedzkie może być osoba, która: 1) jest pełnoletnia; 2) nie jest członkiem rodziny osoby, na rzecz której są świadczone usługi sąsiedzkie; 3) nie jest oddzielnie zamieszkującym małżonkiem, wstępnym ani zstępnym osoby, na rzecz której są świadczone usługi sąsiedzkie; 4) złożyła organizatorowi usług sąsiedzkich oświadczenie o zdolności pod względem psychofizycznym do świadczenia takich usług; 5) zamieszkuje w najbliższej okolicy osoby, na rzecz której są świadczone usługi sąsiedzkie; 6) ukończyła szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy; 7) została zaakceptowana przez osobę, na rzecz której są świadczone usługi sąsiedzkie;
8) została zaakceptowana przez organizatora usług sąsiedzkich.
- Załącznik nr 5 do umowy partnerstwa rozdział III § 1 pkt 3 mówi o obligatoryjnych kryteriach. Należy do nich min. posiadanie statusu osoby potrzebującej wsparcia w codziennym funkcjonowaniu. Jak dokument i od kogo ma to potwierdzić? (zaświadczenie lekarskie?)
Wywiad środowiskowy przed decyzją lub oświadczenie o niepełnosprawności.
- Załącznik nr 5 do umowy partnerstwa rozdział III § 2 pkt 14 „Za datę zakończenia udziału w projekcie uznaje się dzień, w którym uczestnik projektu zakończył udział w projekcie zgodnie vz ZAPLANOWANĄ ŚCIEŻKĄ…” Tzn? Każdy uczestnik ma mieć przygotowaną ścieżkę działań w projekcie? Jaki dokument będzie regulował tę ścieżkę.
Ścieżka uczestnictwa w projekcie to zaplanowane zgodnie z wywiadem środowiskowym i wydaną decyzją działania np. ilość godzin usługi sąsiedzkiej, ilość godzin usługi opiekuńczej, itp.
- Czy osoba korzystająca z usług opiekuńczych może skorzystać dodatkowo z pomocy sąsiedzkiej?
Osoba uczestnicząca w projekcie w wydanej decyzji/postanowieniu ma przyznaną usługę opiekuńczą i pomoc sąsiedzką może skorzystać z obu form wsparcia. Ważne, aby usługi nie odbywały się w tych samych godzinach.
- Czy możemy realizować tylko jeden z wybranych form pomocy zgodnie z projektem? Czy mamy realizować wszystkie trzy tj.: usługi opiekuńcze, wolontariat i pomoc sąsiedzka.
Tylko teleopieka musi być elementem usług opiekuńczych. Reszta form wsparcia może być przyznana w zależności od potrzeb uczestnika, może być to jedna lub więcej form wsparcia. Trzeba tylko pamiętać, aby wynikało to z decyzji.
- Jeżeli nie znajdziemy wykonawcy zgodnie z ustawą PZP to, czy możemy sami zatrudnić pracowników na umowę zlecenie do realizacji w/w zadań.
- Gmina Miejska Ciechanów zamierza ogłosić otwarty konkurs ofert zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na realizację usług sąsiedzkich, co w sytuacji, gdy nie znajdziemy organizacji pozarządowej lub podmiotu wymienionego w art.3 ust.3 w/w ustawy? Czy możemy samodzielnie zatrudniać osoby na podstawie umowy? Czy też kolejnym krokiem po konkursie ofert powinien być realizacja zapisów ustawy o zamówieniach publicznych i ogłoszenie przetargu nieograniczonego?
- Czy MGOPS posiadając zasoby kadrowe może zawrzeć umowy zlecenia, z osobami które będą świadczyć usługi ze stawka godzinową najniższej krajowej? czy też powinien zrobić zapytanie ofertowe dot. usług opiekuńczych?
W zależności od Podmiotu będącego stroną Partnerstwa., co do zasady w celu wyłonienia wykonawcy obowiązują Państwa przepisy zgodnie z ustawą PZP/zasadą konkurencyjności/ otwartym konkursem ofert/ zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Jeżeli nie zostanie wyłoniony wykonawca, zamawiający musi przedłużyć termin składania ofert.
- Okres realizacji projektu to 30.06.2027r., natomiast do kiedy należy rozliczyć środki?
Proszę o zapoznanie się z zapoznanie się z zapisami umowy partnerskiej.
- Czy jesteśmy zobligowani zapewnić ciągłość usług 24/7h.?
Zapewnienie opieki 24/7 będzie jedynie w przypadku usługi teleopieki (zadanie po stronie Wykonawcy wyłonionego w ramach procedury postępowania przetargowego. Podmiot realizujący usługi opiekuńcze zapewni dostępność do nieprzerwanego i właściwego pod względem jakości procesu świadczenia usług przez 7 dni w tygodniu, poprzez właściwe ustalenie z osobami świadczącymi usługi opiekuńcze godzin oraz zleconego wymiaru i zakresu usług.
- Jak oszacować obsługę projektu zlecając ją organizacjom pozarządowym zgodnie z ustawąo działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub wykonawcy zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych? Czy wartością zamówienia będzie kwota z umowy bez kosztów obsług?
Nie można przenosić zadań zleconych partnerowi (zarządzanie projektem) podmiotom trzecim, nie będących stroną umowy. Natomiast zdania związane z realizacją usług mogą być zlecone partnerom zewnętrznym, uwzględniając ustawę PZP/zasadę konkurencyjności/ otwarty konkurs ofert/ zgodnie z ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
- Czy muszą zostać przeprowadzone wywiady środowiskowe i wydane decyzje przyznające usługi społeczne?
Tak. Działania w projekcie muszą być realizowane zgodnie z Ustawą z dnia 12 marca 2004 r.
o pomocy społecznej.
- Czy zapytania ofertowe umieścić na stronie https://bazakonkurencyjnosci.funduszeeuropejskie.gov.pl/ czy tylko może być na BIP Gminy
Zapytania ofertowe należy zamieścić zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa (zgodnie
z zasadami procedury wyboru).
- Czy można realizować w ramach projektu usługi fryzjerskie, usługi rehabilitacyjne jako specjalistyczne usługi opiekuńcze? Czy można realizować w ramach projektu usługi transportowe np. przewóz osób starszych do lekarza jako specjalistyczne usługi opiekuńcze?
Działania realizowane w projekcie muszą być realizowane w szczególności zgodnie z:
Rozporządzeniem:
- nr 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. – rozporządzenie ogólne,
- nr 2021/1057 z dnia 24 czerwca 2021 r. – rozporządzenie EFS+,
– ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1818)
– Ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
– art. 19 Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, Komentarzem ogólnym nr 5 do tej Konwencji i Uwagami Podsumowującymi Komitetu do spraw Praw Osób Niepełnosprawnych ONZ,
– regionalnym planem deinstytucjonalizacji,
– Wytycznymi dot. realizacji projektów z udziałem środków EFS+ w regionalnych programach na lata 2021–2027,
– Wytycznymi dot. kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027,
– Wytycznymi dot. realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027,
– Wytycznymi dot. monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027,
– Wytycznymi dot. wyboru projektów na lata 2021-2027.
- Jak powinniśmy rozłożyć w czasie realizację godzin przypadających na 1 uczestnika, czy generalnie godziny muszą zostać rozłożone na 37 mies., czy jeśli jest potrzeba to mogą być zrealizowane np. w ciągu 12 mies.?
Usługi powinny być realizowane zgodnie z zdiagnozowanymi potrzebami, uwzględniając budżet partnera i inne przepisy prawa. Jeżeli istnieje konieczność skrócenia realizacji usługi, istnieje taka możliwość.
- Czy w ramach projektu jest możliwość realizacji tylko usług sąsiedzkich? Jeśli tak, to czy Ośrodek może zatrudniać wskazane osoby (sąsiadów) na umowę zlecenie bez przeprowadzania postępowania?
Istnieje możliwość realizacji tylko usług sąsiedzkich, procedura zatrudnienia odbywa się
z zachowaniem procedury PZP oraz wewnętrznych procedur danej jednostki.
- Czy uczestnikami projektu mogą być osoby, które w 2023 i 2024 r. korzystały z usług opiekuńczych, asystenta osobistego, opieki wytchnieniowej?
Uczestnikami projektu nie mogą być osoby, które otrzymały w ciągu ostatniego roku lub otrzymują wsparcie: w ramach działań wdrażanych z FERS, KPO, programu Korpus Wsparcia Seniorów na rok 2023, Senior+ na lata 2021-2025 edycja 2023 czy innych środków publicznych. Zapis tej jest zawarty w załączniku nr 2 do umowy partnerskiej.
- Kiedy zostanie przekazana pierwsza zaliczka? W 2024 r. planujemy działania promocyjne i rekrutacyjne, natomiast realizację usług od 2025 r. czy w tej sytuacji pierwszy wniosek o zaliczkę możemy złożyć dopiero w 2025 r.?
Partner nie składa wniosku o zaliczkę, jest to zadanie Partnera wiodącego.
- Od kiedy (od jakiego miesiąca) Partner będzie składał comiesięczne rozliczenie i w jakiej formie? Czy przez SL2021?
Wszystkie informacje odnośnie rozliczeń zawarte są w umowie partnerskiej. Wprowadzanie danych do CST2021 oraz SM EFS jest po stronie Partnera Wiodącego, czyli MCPS.
- Kiedy możemy wprowadzić kwoty jaką zamierzamy przeznaczyć na realizację zadania w tym roku do budżetu Gminy Miejskiej Ciechanów?
Zgodnie z wewnętrznymi procedurami Partnera.
- Czy kwoty zawarte w umowach ulegną jeszcze zmianie?
Nie, kwoty pozostaną bez zmian.