Wykluczenie stygmatyzuje, a stygmatyzacja ponownie wyrzuca na margines. Aby przerwać tę spiralę, Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej rusza z kolejną kampanią. Tegoroczne hasło to „Ekonomia społeczna nie wyklucza”. Spoty, informacje, liczne przedsięwzięcia mają zmienić postawę społeczną wobec osób stygmatyzowanych, ale też przybliżyć obszar tej części ekonomii. Wszystko po to, by nikogo nie narażać na wykluczenie – każdy człowiek ma swoją godność i zasługuje na szacunek.
Właśnie dziś rusza nowa i ważna kampania, której głównym hasłem jest „Ekonomia społeczna nie wyklucza”. Dlaczego? Ponieważ ekonomia społeczna nie stygmatyzuje, tylko wyciąga rękę do wszystkich, którzy potrzebują pomocy. W pierwszej kolejności do tych, którzy są zagrożeni zepchnięciem na margines, znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, bez wiary we własne siły i umiejętności, ludzi „po przejściach”. Nierzadko latami pozostających bez pracy, doświadczających kryzysów psychicznych, tych którzy mieli incydenty z prawem, osób z niepełnosprawnościami i nieprzystosowanych do życia w społeczeństwie.
– Osoby z niepełnosprawnościami mają pełne prawo, by pracować i czuć się potrzebne. Dlatego często wybieram kawiarnie, restauracje, w których pracują. Bo ekonomia społeczna nie wyklucza – mówi w pierwszym spocie Agnieszka Więdłocha.
Wydział Ekonomii Społecznej Mazowieckiego Centrum Polityki Społecznej (MCPS) kolejny już rok stara się edukować społeczeństwo w kwestii problemu, jakim jest wykluczenie społeczne. Kampania to głośny apel przeciwko stygmatyzacji, bo każdy człowiek ma swoją godność i zasługuje na szacunek.
– Wykluczenie społeczne jest wielowymiarowym, pejoratywnym zjawiskiem. Jego przyczyn najczęściej dopatruje się w braku pracy, w nałogach, w ubóstwie, w konfliktach z prawem, w niepełnosprawności czy trudnościach komunikacyjnych. Dla osób dotkniętych tego typu problemami oznacza najgorsze, bo stygmatyzację. Właśnie tego staramy się uniknąć. Zmienić myślenie społeczeństwa, przekonując je, że stygmatyzacja prowadzi do jeszcze większego wykluczenia – podkreśla Robert Gajewski, kierownik Wydziału Ekonomii Społecznej w MCPS.
W trakcie trwania kampanii wszyscy będą mieli okazję poznać przedsiębiorców, którzy postawili na współpracę z osobami niepełnosprawnymi. Dla właścicieli takich placówek hasło „ekonomia społeczna nie wyklucza” stało się zasadą, którą się kierują w biznesie.
– Ekonomia społeczna nie wyklucza, bo liczy się w niej człowiek, ze wszystkimi swoimi ułomnościami, wadami i niedoskonałościami, bo każdą słabość można przezwyciężyć, bo każdy człowiek zasługuje na drugą szansę i nigdy nie jest za późno na nowy początek – tłumaczy Jowita Pietrak, menedżer w Pierogarni „U Aniołów” na warszawskiej Pradze.
Ale na tym nie koniec działań w ramach kampanii. Przez trzy tygodnie, poczynając od 8 do 28 marca 2021 r., na profilu Mazowieckiej Ekonomii Społecznej na Facebooku – głosami przedstawicieli podmiotów ekonomii społecznej działających na Mazowszu, będziemy mówić dlaczego ekonomia społeczna nie wyklucza. Będą nas w tym wspierać nasi ambasadorzy: Agnieszka Więdłocha, Antoni Pawlicki oraz Judyta Budnik. Mamy nadzieję, że wsłuchacie się w ten głos.
To początek wielu działań zaplanowanych na ten rok. W kolejnych miesiącach przyjdzie czas na promocję poszczególnych podmiotów ekonomii społecznej i dalsze przybliżanie tej idei. Nie zabraknie również targów – m.in. tradycyjnego „Mazowieckiego Jarmarku Rozmaitości”, który w dobie pandemii przyjmie nową, wirtualną formę. Warto pamiętać, że nadal (do 16 kwietnia) trwa konkurs na Mazowiecką Markę Ekonomii Społecznej (https://mcps.com.pl/aktualnosci/rusza-szosta-edycja-mazowieckiej-marki-ekonomii-spolecznej/). Tegoroczne inicjatywy podejmowane będą jak zawsze z podmiotami ekonomii społecznej oraz m.in. ośrodkami wsparcia ekonomii społecznej z całego województwa.
[download id=”28243″]
[download id=”28246″]
[download id=”28249″]
Hanna Maliszewska
Rzeczniczka Prasowa
Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej
tel. 798 810 794,
e-mail rzecznik@mcps.com.pl