31 maja 2019 r. w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie odbyło się pierwsze posiedzenie Mazowieckiej Rady Seniorów. Rada została utworzona uchwałą Zarządu Województwa Mazowieckiego w listopadzie 2018 r. jako organ konsultacyjny, doradczy i inicjatywny Marszałka Województwa Mazowieckiego, działający na rzecz wzmocnienia i rozwoju regionalnej polityki senioralnej.
W imieniu Marszałka Adama Struzika powołania na członków Rady I kadencji wręczyła Tamara Borkowska, zastępca dyrektora Departamentu Organizacji ds. Organizacyjno-Prawnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
W skład Rady weszło 18 członków, w tym przedstawiciele środowisk senioralnych reprezentujące uniwersytety trzeciego wieku, rady seniorów, organizacje pozarządowe oraz Polski Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów.
Do zadań Rady należy w szczególności:
1) współtworzenie głównych kierunków polityki senioralnej w województwie mazowieckim;
2) proponowanie nowych rozwiązań i inicjowanie zmian na rzecz środowiska seniorów;
3) wyrażanie opinii o projekcie strategii rozwoju województwa mazowieckiego, w zakresie seniorów;
4) podejmowanie działań zmierzających do zwiększenia zaangażowania obywatelskiego w życiu publicznym i społecznym seniorów;
5) konsultowanie rządowych i regionalnych projektów aktów prawnych dotyczących seniorów lub mogących mieć wpływ na ich sytuację;
6) opiniowanie projektowanych dokumentów i propozycji rozwiązań regionalnych skierowanych do seniorów;
7) promowanie zdrowego starzenia się;
8) wspieranie rozwoju i działań podmiotów działających na rzecz seniorów z terenu województwa mazowieckiego (np. organizacji pozarządowych, Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów, uniwersytetów trzeciego wieku, rad seniorów);
9) dążenie do umocnienia międzypokoleniowych więzi społecznych;
10) podejmowanie działań, które służą zmianie obrazu starości i starzenia się.
Podczas tajnego głosowania Rada spośród swoich członków wybrała przewodniczącego i wiceprzewodniczącego. Przewodniczącym został Tadeusz Lempkowski, natomiast wiceprzewodniczącym Roman Biskupski. Ponadto Rada uzgodniła zarysy zasad dalszej współpracy.
Mazowiecka Rada Seniorów zakończyła I kadencję w maju 2023 r.
W dniu 30 czerwca 2023 r. odbyło się spotkanie podsumowujące, podczas którego złożono podziękowania dla członków Rady.
Obsługę organizacyjno-administracyjną Rady zapewnia Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej. W tym celu utworzono adres e-mail: mrs@mcps.com.pl, na który należy się kontaktować w sprawach dotyczących Rady.
W sprawach Rady można kontaktować się również pod nr tel.: (22) 376 85 10.
Poniżej do pobrania dokumenty dotyczące działalności Rady, w tym protokoły z poszczególnych posiedzeń:
Rok 2023:
Rok 2022:
Rok 2021:
Uchwała 3/21 – plan pracy Rady na 2022 r.
Protokół z dziesiątego posiedzenia (8 grudnia 2021 r.) wraz z załącznikami
Protokół z dziewiątego posiedzenia (29 września 2021 r.) wraz załącznikami
Protokół z ósmego posiedzenia (23 czerwca 2021 r.) wraz z załącznikami
Protokół z siódmego posiedzenia (24 marca 2021 r.) wraz załącznikami
Uchwała – zmiana regulaminu Rady
Zarządzenie – zmiana składu Rady
Stanowisko Rady ws. podziału administracyjnego Mazowsza
Rok 2020:
Protokół z szóstego posiedzenia ( 2 grudnia 2020 r.) wraz załącznikami
Uchwała 3/20 – plan pracy Rady na 2021 r.
Protokół z piątego posiedzenia (30 września 2020 r.) wraz załącznikami
Zarządzenie – zmiana składu Rady
Uchwała 2/20 – podział zadań członków Rady
Uchwała 1/20 – plan pracy Rady w 2020 r.
Protokół z czwartego posiedzenia (24 czerwca 2020 r.) wraz załącznikami
Rok 2019:
Protokół z trzeciego posiedzenia (11 grudnia 2019 r.)
Protokół z drugiego posiedzenia (11 września 2019 r.)
Protokół z pierwszego posiedzenia (31 maja 2019 r.)
Zarządzenie – pierwsze posiedzenie Rady
Zarządzenie – powołanie składu Rady
Rok 2018: